وبلاگ

پتوی نسوز سرامیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پتو سرامیکی

پتوی سرامیکی

پتوی نسوز سرامیکی یکی از پرمصرف ترین عایق های حرارتی در صنایع مختلف است. این پتوی نسوز با نام های پتوی سرامیک فایبر، بلنکت الیاف سرامیکی، پتوی فایبر، پتوی نسوز، پشم سرامیک پتویی و یا پنبه نسوز نیز شناخته می شود. این محصول به دلیل دیرگداز بودن و خاصیت شکل پذیری بالا یکی از بهترین و مقاوم ترین عایق ها در صنعت به شمار می آید. این عایق حرارتی در عرض، ضخامت (۵ تا ۶۰ میلی متر)، دانسیته (۶۴ تا ۲۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب) و تراکم های مختلف تولید و عرضه می شود. از مهم ترین ویژگی های پتوی سرامیکی نسوز می توان به مقاومت در برابر دمای بالا، وزن سبک، انعطاف پذیری و نصب ساده آن اشاره کرد. این پتو از آلومینیوم سیلیکات و الیاف سرامیکی بلند، انعطاف پذیر و در هم تنیده در فرآیندی به نام سوزن دوزی ساخته می شود. همچنین از الیاف فایبر گلاس برای استحکام مکانیکی در این محصولات نیز استفاده می شود.

پتوی سرامیکی سفید رنگ و در ضخامت، اندازه و مدل های مختلف به بازار عرضه می شود.

پتوی سرامیکی

پتوی سرامیکی

مهم ترین ویژگی های پتوی نسوز سرامیکی

پتوی سرامیکی نسوز ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد. این ویژگی ها دلیل اصلی استفاده گسترده از این محصول در صنایع مختلف است. از مهم ترین ویژگی های پتوی سرامیکی می توان به تحمل حرارتی بالا، استحکام کششی مناسب، هدایت الکتریکی و حرارتی، سازگاری بالا در شکل دهی و عایق کاری می توان اشاره گرد. مقاومت در برابر شوک های حرارتی و ارتعاشات مکانیکی، پایداری شیمیایی، قدرت انبساط بالا، حالت ارتجاعی و شکل پذیری بالا و انتقال ذخیره حرارتی پایین از دیگر ویژگی های این پتوی نسوز به شمار می آیند. این محصول علاوه بر عایق حرارتی، یک عایق صوتی مناسب هم محسوب می شود. از مشخصه های دیگر این محصول می توان وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی، برش در ابعاد مختلف، نصب سریع و آسان را نام برد. همچنین در ساختار این پتوها، چسب، آزبست یا بایندر به کار نرفته است. این محصول یک عایق حرارتی مناسب برای انواع کوره های صنعتی، تجهیزات گرمایشی و خطوط انتقال لوله محسوب می شود.

کاربردهای پتوی سرامیکی

از مهم ترین کاربردهای پتوی سرامیکی می توان به استفاده از آن در عایق کوره، عایق کاری لوله های داغ و اطراف مشعل ها، عایق دریچه های انتقال گاز با دمای بالا، فیلترسازی و تجهیزات زباله سوزی اشاره کرد. این محصول به منظور عایق حرارتی و صوتی در بدنه توربین ها نیز به کار برده می شود.

انواع پتو نسوز کوره به علت چگالی و تراکم متفاوت، برای عایق بندی کوره های صنعتی، ذوب و ریخته گری، القایی و نگهدارنده استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این پتو می توان درزبندی انواع اتصالات انبساطی و مخازن صنعتی، قالب های ریخته گری، عایق بندی اگزوز موتورهای دیزلی را نام برد. در صنایع فولاد، ریخته گری و پتروشیمی به عنوان عایق حرارتی در برابر حریق و آتش سوزی کاربردهای فراوانی دارد. این پتوها به عنوان فیلتر جداساز مذاب های فلزی از نیتریدها و اکسیدها و نیز فیلتر جداکننده سرباره از مذاب به کار برده می شوند. همچنین در عایق بندی راکتورها، ژنراتورها و مراکز حرارتی استفاده می شوند.  

این محصول به علت عایق بودن و انتقال حرارتی پایین، در صنایع مختلف و مکان ‌های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی پتوهای نسوز

انواع پتوی سرامیکی نسوز بر اساس دمای کارکرد و دانسیته به دو دسته تقسیم می شوند. میزان تحمل حرارت در پتوهای نسوز ۱۲۶۰ و ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد است. این پتوها بر اساس تراکم و چگالی در انواع ۶۴، ۹۶ و ۱۲۸ تولید می شوند. همچنین انواع پتوی سرامیکی با ضخامت های ۱ و ۲ اینچ به بازار عرضه می شود. این محصولات از نظر ساختار هم به سه دسته پشم سیلیکات قلیایی غیر آلی، پشم آلومینیوم سیلیکات و پشم پلی کریستال تقسیم می شوند. دمای کارکرد گروه اول این محصولات تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد است. این گروه با ترکیب اکسید روی، منگنز و کلسیم در عایق بندی کوره ها و تجهیزات خانگی به کار برده می شوند. گروه دوم با ترکیبی از سیلیس و آلومینا، قابلیت تحمل دمای بالاتر از ۹۰۰ درجه سانتی گراد را دارد. محصولات گروه سوم، در دمای بالاتر از ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد و برای عایق تجهیزات با دمای بالا استفاده می شوند.

در استفاده بلند مدت از پتوهای نسوز، ویژگی های استحکام کششی و انعطاف پذیری آن از بین نمی رود.

آشنایی با انواع پتوهای نسوز

پتوی سرامیکی انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارد. از انواع پرکاربرد این محصولات می توان پتو نسوز کوره، پتو نسوز جوشکاری، پتو سرامیک لویانگ، پتو نسوز آتش نشانی و پتو نسوز فر را نام برد. از مهم ترین ویژگی های این پتوها می توان به سوزن دوزی دو طرفه، مقاومت کششی، انعطاف پذیری و شکل دهی بالا اشاره کرد. پتو سرامیک لویانگ یکی از پرمصرف ترین پتوهای سرامیکی است. این محصول با داشتن چگالی بالا و جمع شدگی بسیار کم در حرارت های بالا، نقش مهمی در کاهش استهلاک کوره دارد. از کاربردهای دیگر انواع این محصولات می توان به لایه عایق در لوله های پتروشیمی، عایق بندی تجهیزات برودتی، واشر پمپ های مایع و گاز و سپر حرارتی موتور خودرو اشاره کرد. انواع پتوهای سرامیکی با محافظت از تجهیزات در برابر دما و حرارت بالا، در طول عمر آن ها تاثیرگذار هستند. همچنین استفاده از این محصولات،، سبب صرفه جویی در انرژی، بازدهی و کارایی بیشتر تجهیزات می شود.

سخن پایانی

از روش های تولید پتوی سرامیکی می توان به استفاده از نیروی گریز از مرکز و دمش باد اشاره کرد. هرچند قطر الیاف تولید شده توسط این دو روش تقریباً یکسان است؛ اما طول الیاف، مقاومت کششی و ماندگاری در محصولات ساخته شده به روش گریز از مرکز بیشتر است. الیاف سرامیکی این محصولات نسوز، بدون استفاده از چسب و یا بایندر و تنها از طریق اتصالات مکانیکی داخلی در تراکم و ضخامت های مختلف تولید می شود. این محصولات از طریق فرآیند فشرده سازی پنبه نسوز تولید می گردد و در نتیجه، از لحاظ ویژگی ها، کاربرد و رنگ همانند پنبه نسوز است. به طور کلی، استفاده از پتوهای نسوز در صنایع گوناگون، سبب کاهش هزینه ها، صرفه جویی در مصرف سوخت و بازدهی بالای دستگاه ها و تجهیزات می گردد.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *