وبلاگ

بهترین کاربرد پارچه فایبرفلون و نوار تفلونی

فایبر فلون

پارچه فایبرفلون و نوار تفلونی

همان‌طور که می‌دانید لزوم و نقش پارچه در صنایع مختلف را نمی‌شود انکار کرد. در این میان برخی از صنایع وجود دارند که به نوع خاصی از پارچه نیاز خواهند داشت تا قابلیت مقابله با حرارت و آتش را داشته باشند. پارچه‌هایی که از چنین قابلیتی برخوردار هستند و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند پارچه نسوز یا همان پارچه فایبرفلون گفته می‌شوند. این محصول دارای قابلیت‌ها و کاربرد‌های فراوان در صنایع مختلف است که در این مطلب ضمن آشنایی شما با پارچه فایبرفلون و نوار تفلونی به آن اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با پارچه  و نوار فایبرفلون

نوار و پارچه فایبرفلون یک نوع پارچه نسوز است. یک طرف این پارچه از پلیمر PTEF و طرف دیگر آن از سیلیکون ساخته و تولید می‌شود. در واقع یک طرف آن که از سیلیکون ساخته خواهد شد و در برابر حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است. این نوع پارچه نسوز از الیاف‌هایی مانند تفلون، سیلیکون، کولار، فایبرگلاس و … که در برابر گرما و آتش مقاوم هستند تولید خواهد شد.

هر کدام از مواد به کار رفته در این پارچه موجب بالا رفتن ظرفیت و تحمل درجه حرارت می‌شود؛ همچنین از مقاومت مکانیکی، شیمیایی و مقاومت در برابر خوردگی و زدگی برخوردار است. پارچه فایبرفلون با انعطاف بسیار بالایی قابلیت چسبیدن به سطوح مختلف و نامنظم را دارد. نوار یا پارچه تفلونی دارای دو نوع است که به صورت  چسب‌دار و بدون چسب در بازار تولید و در بازار عرضه می‌شود.

مراحل ساخت و تولید پارچه تفلونی

در واقع پارچه یا نوار تفلونی نام دیگر پارچه فایبرفلون است که در فرایند و مراحل تولید آن الیافی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع شیشه E است و این الیاف تقویت شده و مقاوم خواهند بود. مراحل اولیه تولید به این صورت است که الیاف شیشه به حالت آج روی پارچه کشیده خواهد شد؛ این کار گرمای ورودی را کاهش و در واقع کنترل می‌کند.

 در مرحله بعد یک لایه از تفلون را روی لایه قبلی قرار می‌دهند و این کار مجدد تکرار می‌شود تا زمانی که ۶ لایه از PTFE روی سطح پارچه فایبر قرار بگیرد. با افزودن لایه‌های تفلون روی پارچه موجب تقویت آن از جهات مختلف می‌شود؛ بنابراین این کار باعث می‌شود از خواصی مثل ضد آب بودن، مقاومت سایشی و کششی محصول و ایجاد سطحی براق، صاف و قابلیت نچسب بودن برخوردار باشد.

 در پایان نوار نسوز تفلونی به صورت پارچه‌های چسبناک و ساده در خواهند آمد یا به صورت نوار‌هایی که از عرض‌های متنوع از ۱ تا ۱۰۰ سانتی‌متر برخوردار است، تولید و جهت استفاده در صنایع مختلف روانه بازار خواهد شد.

انواع پارچه نسوز تفلونی

همان‌طور که بیان شد پارچه نسوز تفلونی با توجه به کاربرد فراوانی که در صنعت دارد در دو نوع مختلف تولید و در بازار عرضه می‌شود. هر کدام از انواع این پارچه کاربرد مخصوص خود را دارند و متناسب با آن صنعت، تولید و ساخته خواهد شد. در این بخش شما را با دو نوع پارچه تفلونی نسوز بیشتر آشنا خواهیم کرد.

پارچه نسوز تفلونی چسب‌دار

پارچه یا نوار نسوز تفلونی در نوع چسب‌دار موجب می‌شود به راحتی حرارت به پلاستیک یا همان فیلم سلفون منتقل شود و در نهایت به هم بچسبند. نکته مهم و قابل توجه این است که در این محصول پلاستیک ذوب شده به آن نمی‌چسبد. این نوع پارچه به دلیل سطح صاف و براق بودن از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ چرا که این ویژگی باعث می‌شود هر گونه لکه و قطعات و آلودگی‌های شیمیایی به سطح پارچه چسب‌دار نچسبد و این مواد به راحتی پاک و از بین برود.

بنابراین داشتن چنین قابلیتی باعث می‌شود این محصول در صنایع غذایی به عنوان نوار تسمه، جهت بیسکویت‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد. البته در صنایع مختلف دیگری نیز کاربرد اساسی خواهد داشت.

پارچه نسوز تفلونی بدون چسب

نوع دیگر پارچه فایبرفلون پارچه‌های نسوز بدون چسب هستند که به دلیل تحمل حرارت فایبر گلاس تا ۵۵ درجه سانتی‌گراد و تفلون حدود ۸۰ تا ۳۲۰ درجه سانتی‌گراد نسوز و ضد حریق خواهد بود. در واقع این محصول ترکیبی قابلیت مقاومت در برابر حرارت را تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد خواهد داشت. دو آلیاژ به کار رفته در این نوع پارچه به صورت کاملا بهداشتی و دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند.

 پارچه نسوز بدون چسب به راحتی قابل شستشو و استریل خواهد بود؛ همچنین از استحکام این محصول در عین حال که وزن کمی دارد بسیار بالا و از انعطاف خوبی برخوردار است. به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در تولید آن به کار می‌رود به راحتی دچار تخریب یا پارگی و سوراخ نمی‌شود. نوار نسوز تفلونی بدون چسب مقاومت خوبی در برابر اشعه مادون قرمز و اشعه‌های دیگر خورشیدی برخوردار است؛ بنابراین از این محصول جهت تولید محافظ در برابر انرژی تابشی استفاده خواهد شد.

 در صنایعی که امکان جابه‌جایی یا تعویض محصول مشکل است، پارچه بدون چسب تفلونی گزینه مناسبی می‌تواند باشد.

کاربرد پارچه فایبرفلون

کاربرد پارچه فایبرفلون و نوار تفلونی

این پارچه با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارد از کاربرد‌های مختلفی نیز برخوردار است. در این بخش به برخی بهترین کاربردهایی که در صنایع گوناگون خواهد داشت اشاره خواهیم کرد:

  • کاربرد فراوان صنایع مختلف از جمله بسته‌بندی، چاپ، پتروشیمی، نفت و گاز، هوا فضا، پزشکی، خودرو‌سازی و …
  • در تهیه مواد غذایی بسیار مورد استفاده است.
  • به عنوان پوشش برای المنت‌های حرارتی و شیرینگ‌ها
  • در دستگاه وکیوم پلاستیک استفاده خواهد شد.
  • به عنوان پوشش غلطک برای صفحه‌های حرارتی کاربرد دارد.
  • استفاده در دستگاه جوش پروفیل UPVC
  • در تولید و دوخت لباس‌های ضد گلوله و ضد آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلام آخر

از جمله محصولات کاربردی و پر‌مصرف در صنعت نوار تفلونی یا همان پارچه فایبرفلون نسوز هستند که این محصولات به دلیل آلیاژ‌های مختلف و مقاوم بکار رفته در آن از مقاومت بالایی برخوردار شده‌اند. ساختار مناسب این پارچه یا نوار تفلونی مانع از تاثیر‌گذاری مواد شیمیایی روی سطح آن‌ خواهد شد. در این مطلب شما را با بهترین کاربرد پارچه فایبرفلون و نوار تفلونی آشنا کردیم، امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. از همراهی شما عزیزان تا پایان سپاس‌گزاریم.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *